נר לי דקיק או פירומאניה – "שגעון האש"

    יוסי ברויער No Comments on נר לי דקיק או פירומאניה – "שגעון האש"
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נר ראשון . שלהבת קטנה מרצדת בפתח הבית. להבה מפזזת , מהבהבת ומהפנטת את עיני המתבונן. תחושה נעימה, חמימה מתפשטת בחדרי הלב. מאירה מהחושך תוך נגיעה רכה בו.
    אש מסמלת עבור רבים אור וחום, כוח ועוצמה, חיים וחיות , אהבה וקרבה, לצד חורבן והרס, קנאה ושנאה , זעם ודחף . "וּבְאֵשׁ קִנְאָתוֹ תֵּאָכֵל כָּל הָאָרֶץ" , " כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי עֲלֵיכֶם תּוּקָד", "והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים והווי זהיר בגחלתן שלא תכוה .. וכל דבריהם כגחלי אש" .

    3 מתוך 100 אנשים מוצאים הנאה ועניין מאד מיוחד בהצתת אש והתבוננות בה. אנשים אלו חווים דחף חזק וכמעט בלתי נשלט להצתה. הם אינם עושים זאת להשגת רווח כספי או רווח ממשי אחר , לא מתוך נקמה או כעס ולא מתוך איזושהי אידיאולוגיה. אלא לשם הנאה מהאש עצמה. הם לרוב עסוקים בכל מה שקשור לאש , גפרורים, חומרי דליקה וכד'. הם ניגשים להצתה מתוך דריכות, ריגוש ובכוונה מודעת . אנשים אלו סובלים מפירומאניה.
    תחילתה של הפרעת הפירומאניה עשויה להתחיל בגיל הילדות ולכן חשוב לטפל בה בעודה קטנה. כי ככל שהאדם מתבגר כמו האש היא מתעצמת ומתעצמת ונהיית עמידה ואינה נאכלת.

    החינוך לאש כמו לכל דבר בעל עוצמות חיוביות והרסניות צריך להיות רגיש, מתון וזהיר. מחד לא לבטל את ההנאה והעניין הטבעיים ונורמטיביים שיש לכל ילד, וגם אמרנו לאדם, באש, בסגולותיה המנעימים והמרפאים את הגוף ואת הנפש. מנגד, צריך ללמוד לנהוג בה בזהירות. לא להשאיר גפרורים ליד ילדים קטנים. בגיל מתאים ללמד את הילדים כיצד להדליק נר, גז וכד'. לא לשלוח ילדים למדורות ללא מבוגר אחראי. אדרבא, להפוך זאת להזדמנות של למידה .

    חגי היהדות (חג החנוכה, ל"ג בעומר, שריפת חמץ )מהווים הזדמנות נפלאה לחינוך ולהפנמה של סוגיית האש , משמעותיה השונים ודרכי התנהגות. זה זמן טוב לספר על המשמעויות הרוחניות של החג, על האור הקט שדוחה מהחושך, על אור התורה והחיים הרוחניים. לשוחח על המשמעויות הנפשיות של האש , על החום שמקרבת בין אנשים, על אהבה שמחממת את הלב, על הקנאה היוקדת ועל שנאה שעשויה לכלות כל דבר, על התקווה והאמונה שאפשר לשנות "כל זמן שהנר דולק אפשר עוד לתקן ". וכן ללמד איך לנהוג עם אש. אני מציעה לאבות לקחת עוד דקה אחת או שתיים לפני הזמן ולהראות לילדים במתינות ובניחותא כיצד נוהגים בגפרורים, בהדלקה. כללי זהירות ובטיחות.

    **********************************************************************
    ד"ר רונית לזר, עו"ס קלינית. מטפלת במבוגרים וילדים -טיפול נפשי, זוגי והדרכת הורים. קליניקה באלעד ובירושלים. מרצה במכללה החרדית מבח"ר , חברת סגל האקדמי של אוניברסיטת חיפה
    להתקשרות [email protected] 052-6346334



    0 תגובות